A nyolcadik utas: a Halál és a Szárnyas fejvadász ugyanabban a képzeletbeli univerzumban játszódik?

2017. június 03. - Chief Brody

Ridley Scott 1982-es klasszikus sci-fi-je, a Szárnyas fejvadász (Blade Runner) bemutatója óta fel-felröppen a rajongói találgatás azzal kapcsolatban, hogy a film egyazon fikciós univerzumban játszódik a rendező korábbi remekével, az Alien – A nyolcadik utas: a Halál-lal. A posztban összeszedtem azokat a „bizonyítékokat”, melyek az évek során felszínre kerültek a teóriával összefüggésben.

alienbrmain.jpg

Mindenképpen szükségesnek tartom előrebocsátani, hogy az alább felsoroltak többsége csak úgynevezett easter egg, a rajongóknak szánt rejtett meglepetések, melyek valójában egyáltalán nem támasztják alá formálisan a két film (illetve azok folytatásai és előzményei) közös történeti hátterét. Ezt gyakran maguk az alkotók vagy a húsvéti tojások létrehozói is határozottan kijelentették, tehát még véletlenül sem akarom azt a látszatot kelteni, hogy Dan O'Bannon és Philip K. Dick szellemi gyermekeinek filmes inkarnációi hivatalosan egyazon univerzumon osztoznak. Sőt mi több, igyekeztem a találgatások cáfolatát vagy magyarázatát is összeszedni. Ettől függetlenül szórakoztató geek-időtöltésként érdemes eljátszani a gondolattal…

Nagy általánosságban nem tagadható, hogy a két alapfilm esztétikai megjelenése, helyszíneik hangulata közel áll egymáshoz. A Nostromo és a 2019-es Los Angeles ütött-kopott, szennyezett, lehangoló víziója, negatív jövőképe akár kompatibilis is lehetne. Mindkét sztori fontos pillérét képezi a multinacionális megavállalatok mesterkedése: az Alien/Prometheus-franchise esetében ez a Weyland (2099-től Weyland-Yutani) Corporation, míg a Blade Runner-ben a Tyrell Corporation. A történéseknek mindkét univerzumban kiemelkedően fontos mozgatórugóját adják az emberszabású robotok, nevezzük azokat androidnak, mesterséges személynek vagy akár replikánsnak. Mindkét jövőbéli világban egyértelmű a kiterjedt ázsiai befolyás, gondoljunk csak a Los Angeles-i utcaképre, a metropoliszt elborító keleti írásjelekre és cégnevekre, vagy a Weyland Vállalattal egyesülő japán Yutani kibernetikai társaságra (illetve ezzel összefüggésben az  Alien 3 fegyintézetének kétnyelvű felirataira). Nem nehéz tehát beleélni magunkat, hogy évszázadnyi eltéréssel ugyan, de kedvenc mozijaink egy és ugyanazon színpadon játszódnak.

A látványvilág rokonságára persze a képzőművészeti végzettségű közös rendező és több, a vizualitásért felelős munkatárs azonossága is adhat magyarázatot. Ahogy Ridley Scott fogalmazott: "A Blade Runner városa könnyen lehetne az a hely, ahonnan a Nostromo legénysége elindul, vagy ahová visszatérnek, és talán éppen egy olyan bárban lazítanak, melynek közelében Deckard lakott."

A történeti háttér kapcsán pedig leszögezhetjük, hogy a hanyatló emberiség, a pusztuló Föld, a robotok és a "gonosz" óriáscégek mind elterjedt sci-fi alapvetések. No de lássuk a konkrétabb azonossági jeleket.

1982

Alighanem a legismertebb kapcsolódási pont az, hogy a Szárnyas fejvadász repülő járőrautójának (spinner) kijelzőin két olyan grafikus interfész is megjelenik, melyek megegyeznek a Nostromo és a Narcissus monitorain láthatóakkal (a képen a felső sorban az Alien, az alsóban a Blade Runner képernyői).

alien_blade_runner_monitors.jpg

Őszintén szólva nyilvánvaló balgaság lenne azt hinni, hogy a Los Angeles-i rendőrség járművein 2019-ben használt szoftvert 103 évvel később még mindig alkalmazzák egy kereskedelmi űrvontatón, illetve annak mentőhajóján. Itt egyszerűen filmkészítői takarékosságról, újrahasznosításról van szó, mivel az 1980-as évek elején még igen drága dolognak számított a mégoly egyszerű számítógépes grafika is. Egyébként hangeffektusok is kerültek átmentésre a korábbi filmből a későbbibe.

1986

Az Aliens - A bolygó neve: Halál bizottsági meghallgatási jelenetének a hátterében a Nostromo legénységének személyi aktáit vetítik ki. A néhai Dallas kapitány portfóliójában felfedezhetjük, hogy korábbi munkaadói között volt a Tyrell Corporation is.

dallas_tyrell.jpg

Részleteiben valójában csak a Blu-ray kiadás extrái között olvashattuk át a dossziékat, és tény, hogy azok tömve vannak az Alien és az Aliens alkotóira, illetve azok egyéb munkáira való utalásokkal. Ha csak a fenti képkockát nézzük, ott van a USCS Shusett űrhajó neve, mely természetesen az első film társírójára, Ronald Shusettre utal, vagy a Seymour-Cobb Genetics cégnév, mely az Alien két látvány-szakemberére, Michael Seymourra és Ron Cobbra vezethető vissza.

2012

A Prometheus Blu-ray kiadásának "The Peter Weyland Files" című, ál-dokumentumokat tartalmazó extrájában található egy feljegyzés Weylandtől, melynek az alábbi bekezdés is a része:

>> Mentorom – későbbi versenytársam – mondta nekem egyszer, hogy ideje félretennem a gyerekes dolgokat és hátra kell hagynom a „játékaimat”. Arra biztatott, hogy dolgozzam neki, együtt majd meghódítjuk a világot és mi leszünk az új Istenek. Ő ilyen szellemben vezette a vállalatát: mint egy Isten, aki egy piramis csúcsáról néz le az angyalok városára. Persze ő úgy döntött, hogy a teremtés erejét a hagyományos úton replikálja, egyszerűen csak lemásolva Istent. És tudjuk jól, mindez hogyan ütött vissza szegény szerencsétlenre. Szó szerint szétzúzta az öregember arcát. Mindig azt javasoltam, hogy ragaszkodjon a szimpla robotikához a genetikai szörnyűségek helyett, melyeket rabszolgaként adott el a külső világokon. Mindamellett a hamis emlékek beültetésének ötlete, mondjuk úgy… „szórakoztató”, ha udvariasan akarok fogalmazni. <<

A Blade Runner-t ismerők természetesen azonnal rájöhetnek, hogy a szöveg Dr. Eldon Tyrellről, a replikánsok megalkotójáról, a Tyrell Corporation vezetőjéről szól. A piramis a cég központi épülete, az angyalok városa persze Los Angeles, és tudjuk jól, hogy Tyrell halálát az okozta, hogy egyik teremtménye, a Nexus-6-os replikáns Roy Batty összenyomta a fejét. A hivatalos Alien/Prometheus idővonal szerint Sir Peter Weyland 1990-ben született, így simán elképzelhető, hogy a 2019-ben elhunyt Tyrell volt ifjúkorában a mentora, különös tekintettel a két férfi közös érdeklődési területére, kimagasló tehetségére és szerepére a mesterséges személyek létrehozása terén.

Ennek ellenére a memorandum valódi írója, Charles de Lauzirika úgy nyilatkozott, hogy a szöveg csak egy mókás utalás, melyet Blade Runner-rajongása ihletett, de nem kell azt túl komolyan venni.

Ugyancsak a Blu-ray egyik bónusza a "Merging Ridleyverses" (Összeolvadó Ridleyverzumok) című rövid videó, melyben Ben Proctor képzőművész elmeséli, hogy Ridley Scott a forgatás során egy alkalommal azt javasolta, hogy a Prometheus-t útjára indító óriáscég neve Weyland-Tyrell Corporation legyen, sőt az is felmerült, hogy Weyland egyik android-testőrének páncélján a BATTY névtábla látszódjon.

Végül egyik ötletet sem használták fel, de elkészült egy rajz a Rutger Hauer-arcú harcosról:

battyguard.jpg

2014

Az Alien: Isolation című videojáték az első Alien-film után 15 évvel, 2137-ben játszódik. A történet szerint Ripley lánya, Amanda eljut a távoli Sevastopol űrállomásra, miközben anyja sorsát kutatja. A belső nézetű játékban többször láthatunk origami egyszarvút, ami egyértelmű utalás a Szárnyas fejvadász ikonikus tárgyára, mely a Harrison Ford által alakított címszereplő replikáns mivolta melletti egyik legerősebb érv.

isolation-unicorn.jpg

2017

És a végére a legújabb rajongói elmélet. A Szárnyas fejvadász 2 (Blade Runner 2049) előzetese alábbi képének jobb szélén sokan egy idegen Tervezőt véltek felfedezni a Prometheus-ból:

br49-jockey.jpg

A bejegyzés trackback címe:

http://chiefbrody.blog.hu/api/trackback/id/tr3412560201

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.