A RENDEZŐ
Mikorra Walter Hill befejezte a forgatókönyv első átírását, az ALIEN vált a 20th Century Fox egyik fő tervezetévé. Hillt jelölték a rendezésre, végül azonban ez ütközött A HARCOSOK (The Warriors, 1979) című filmje rendezésével. Alkalmas direktort keresve David Giler újra megnézte a PÁRBAJHŐSÖK-et (The Duellists, 1977), és nagy hatást tett rá RIDLEY SCOTT munkája, így kapcsolatba lépett a rendezővel. A PÁRBAJHŐSÖK, mely Joseph Conrad A párbaj (The Duel) című történetének feldolgozása, Scott első mozifilmje volt, de már több ezer sikeres és elismert televíziós reklámot készített Angliában. Emellett komoly művészeti rendezői és operatőri háttérrel rendelkezett; tanulmányait a Királyi Művészeti Főiskolán végezte, ahol forgatott egy figyelemre méltó 16 mm-es rövidfilmet BOY ON A BICYCLE (1965) címmel.
Három év drámai televíziózás után megalapította a Ridley Scott Associates-t, majd reklámokat producelt és rendezett, melyek megtanították annak művészetére, hogyan hozzon létre igézően hatásos képeket gazdaságosan. Tehetsége olyan vizuális alapot adott az ALIEN-nek, mely a folyton változó forgatókönyvet tökéletes mozis élménnyé változtatta, rajta a rendező összetéveszthetetlen bélyegével.
Az ALIEN után Ridley Scott olyan filmeket rendezett, mint a SZÁRNYAS FEJVADÁSZ (Blade Runner, 1982), LEGENDA (Legend, 1985), TESTŐRBŐRBEN (Someone to Watch Over Me, 1987), FEKETE ESŐ (Black Rain, 1989), THELMA ÉS LOUISE (Thelma & Louise, 1991), és az 1492 - A PARADICSOM MEGHÓDÍTÁSA (1492 - Conquest of Paradise, 1992). A vitákat kavaró THELMA ÉS LOUISE meghozta Scott első Oscar-jelölését (Legjobb rendező - 1992).¹
Miután Ridley Scott elolvasta az ALIEN forgatókönyvét, találkozott Gordon Carrollal, David Gilerrel és Walter Hillel. Megkezdődött a szereplőkeresés és egyéb előkészületek, de Scott tudta, hogy mielőtt a projekt igazán lendületbe jönne, meg kell tervezni egy meggyőző idegen kreatúrát. Megnézte Cobb és Foss munkáit, és úgy gondolta, hogy a földi űrhajónak és berendezéseinek tervei jók, azonban azt is tudta, hogy a lény a legfontosabb, és teljesen újszerű koncepció szükségeltetik hozzá.
Dan O'Bannon korai elképzelése az Idegenről
Ron Cobb tervezett egy sor "kocsmai" idegent a CSILLAGOK HÁBORÚJÁ-hoz. Teremtményei gyakran igen furcsák, de biológiailag mindig hihetőek. Íme két kezdeti Idegen-terve:
Dan O'Bannon eredetileg is azt akarta, hogy az Idegent H. R. Giger, a svájci szürrealista festő tervezze, aki közreműködött a meg nem valósult DŰNE előkészítésében. Kis költségvetésű filmként H. R. Giger szerződtetése kivihetetlen lett volna, de most, hogy az ALIEN a stúdió fontos terve lett, O'Bannon ismét kísérletet tehetett Giger bevonására, ezért átadta a Necronomicon egy példányát Ridley Scottnak. Scott azonnal megegyezett O'Bannonnal, hogy Giger tervezze a lényt. Mivel felkeltette az érdeklődését a könyvben látható "Necronom IV" című különös festmény, Scott azt szerette volna, hogy ez a kreatúra képezze az Idegen alapját.
(fordítás: Chief Brody)
JEGYZETEK
¹Sir Ridley Scott rendezői filmjei az Alien-lézerlemez kiadása óta:
TOMBOLÓ SZÉL (White Squall, 1996); G. I. JANE (1997); GLADIÁTOR (Gladiator, 2000; Oscar-díj: Legjobb film, Oscar-jelölés: Legjobb rendező); HANNIBAL (2001); A SÓLYOM VÉGVESZÉLYBEN (Black Hawk Down, 2001; Oscar-jelölés: Legjobb rendező); TRÜKKÖS FIÚK (Matchstick Men, 2003); MENNYEI KIRÁLYSÁG (Kingdom of Heaven, 2005); BOR, MÁMOR, PROVENCE (A Good Year, 2006); AMERIKAI GENGSZTER (American Gangster, 2007); HAZUGSÁGOK HÁLÓJA (Body of Lies, 2008); ROBIN HOOD (2010); PROMETHEUS (2012); A JOGÁSZ (The Counselor, 2013); EXODUS: ISTENEK ÉS KIRÁLYOK (Exodus: Gods and Kings, 2014); MENTŐEXPEDÍCIÓ (The Martian, 2015; Oscar-jelölés: Legjobb film); ALIEN: COVENANT (2017)