Filmek, könyvek és képregények a múlt századból

Chief Brody

Go-Go Boys - A Cannon Films története

2016. augusztus 02. - Chief Brody

A CANNON név ismerősen csenghet a magyar filmbarátoknak, különösen azoknak, akik jóleső nosztalgiával gondolnak vissza a 80-as évek "alámondásos" videóira és a VICO kiadó sárga kölcsönzős kazettáira.

Ez a poszt a Menahem Golan és Yoram Globus vezette, ma már nem létező Cannon cég által gyártott és forgalmazott filmeknek állít emléket, melyeket ugyan gyakran - és mit tagadjuk, jogosan - illetnek a "gagyi" jelzővel, mégis szeretnivalóak, meghatároztak egy korszakot, és közülük jónéhány mára kultikus státuszt ért el a rajongók körében.

mainphoto4

A céget 1967-ben alapította az amerikai Dennis Friedland és Chris Dewey "The Cannon Group Inc." néven, kis költségvetésű filmek produceri feladatainak ellátására szakosodva. A társaság 1979-re komoly pénzügyi nehézségekkel küzdött, így alapítói csekély 350.000 (más források szerint félmillió) dollárért eladták egy izraeli unokatestvér-párnak, Menahem Golannak és Yoram Globusnak, akik hamarosan Hollywood legjövedelmezőbb független filmvállalatává futtatták azt föl. A Cannon és leányvállalatai számos néven voltak ismeretesek (Cannon Group, Cannon Films, Golan-Globus Productions, Cannon Pictures, Cannon Video, stb.), nevezzük hát a továbbiakban egyszerűen Cannonnak.

Menahem Golan 1929. május 31-én született a palesztínai Tiberiasban (ma Izrael). Hazafiként eredeti nevét, a Menahem Globust megváltoztatta a Golan-fennsík tiszteletére. Tinédzser kora óta filmeket akart készíteni. Londonban és New Yorkban végezte film- és színházművészeti tanulmányait. Pilótaként szolgált az izraeli légierő kötelékében a függetlenségi háború során. Már hazájában is a színházi világban, majd a film- és moziiparban tevékenykedett, egy ideig a legendás Roger Corman asszisztenseként dolgozott Amerikában és Európában. Legnagyobb izraeli sikere az általa rendezett Operation Thunderbolt volt 1977-ből. A legjobb idegen nyelvű film Oscar-díjára jelölt alkotás az egy évvel korábban, az ugandai Entebbe repülőterén lezajlott túszszabadítás történetét meséli el. Golan volt a producere a ma már kultikus Forró rágógumi vígjátéksorozat 1978-ban készült első részének is.

etnlobby1

Yoram Globus ugyancsak Tiberiasban született 1941-ben, és már 1963-ban csatlakozott unokatestvére Noah Films nevű vállalkozásához, mely rövid időn belül domináns szerepet töltött be az izraeli filmbizniszben. Menahem volt a duó kreatív tagja, Yoram pedig az üzletember: ez a munkamegosztás később is megmaradt.

Miután Golan és Globus 1979-ben az Egyesült Államokba érkeztek, - immáron a Cannon Films tulajdonosaiként - olcsó forgatókönyveket vásároltak fel, és a lehető leggyorsabban kis vagy közepes költségvetésű mozifilmeket készítettek belőlük. Elsősorban az akciófilmek területén producerkedtek, piacra dobva például Charles Bronson Bosszúvágy-folytatásait (2., 3. és 4. rész), jónéhány nindzsa-kalandot (A nindzsa színre lép, A nindzsa bosszúja), vagy Chuck Norris (Ütközetben eltűnt-trilógia, USA invázió, Delta kommandó 1-2), Jean-Claude Van Damme (Véres játék, Cyborg), Dolph Lundgren (A világ urai) és Lou Ferrigno (Herkules, a világ ura) nevével fémjelzett műveket. Idővel olyan sztárokat is megnyertek maguknak, mint Sylvester Stallone (Kobra, Túl a csúcson) és Richard Chamberlain (Salamon király kincse), sőt Michael Dudikoff (Amerikai nindzsa-sorozat) személyében saját Cannon-hős is született. A korszak divatos sci-fi-, fantasy- és horrorhullámát is meglovagolták; a legendás rendező, Tobe Hooper például három témába vágó alkotást is levezényelt a kuzinok számára (Életerő, A texasi láncfűrészes mészárlás 2, Támadók a Marsról). A cég 1986-ban érte el a mennyiségi csúcsot: ebben az esztendőben 43 filmet gyártottak, tőkéjük elérte a 45,5 millió dollárt, bevételeik pedig ennek háromszorosát. Nem véletlenül kapta a két üzlettárs a "Go-Go Boys" becenevet.

reklamvhs.jpg

Az új mogulok felemelkedése a gyors és olcsó filmek innovatív, bár gyakran megkérdőjelezhető üzleti taktikával párosuló gyártásának volt köszönhető. Produkcióik átlagos költségvetése 5 millió dollár körül mozgott, szemben a nagy stúdiók 10-20 milliós büdzséjével. Az izraeli "rossz fiúk" kidolgozták a módját, hogy a lehető legkisebb ráfordítás mellett is megtalálják az utat a magas profithoz és a jónevű színészekhez, rendezőkhöz, akiknek részesedést ajánlottak a bevételből. Golan folyamatosan forgatókönyveket olvasott, és kereste a lehetőséget egy-egy jó ötlet gyors filmre viteléhez. Alkotásaik jogait még a forgatás befejezése előtt eladták kábeles, videó és külföldi terjesztésre is. Leányvállalataikon keresztül a cég Európa több országában - így különösen Németországban, Olaszországban, Franciaországban és Skandináviában - is megvetette lábát. Nagy figyelmet fordítottak a korlátlan lehetőségeket rejtő új médiumra, a házi videóra.

A már felsorolt alkotásokon túl a Golan-Globus formációnak köszönhetünk számos jobb-rosszabb sci-fi és horrorfilmet; olyan fantasykat, mint a Barbár fivérek és a Gor; salsa, lambada és break témájú táncfilmeket (Break 1-2); erotikus alkotásokat, mint a Lady Chatterley szeretője és Bo Derek Bolerója; vígjátékokat, mint a Forró rágógumi-sorozat és Az utolsó szűz Amerikában; klasszikus mesék remek feldolgozásait, no meg természetesen akciót és thrillert minden mennyiségben, mint például az Exterminator 2, vagy a Charles Bronson nevével fémjelzett Éjféli leszámolás, Murphy törvénye, Merénylet és Kinjite.

Hálójukat kivetették más (nem csak amerikai) gyártók filmjeire is, így a világ sok országában rengeteg különféle művet forgalmaztak a jól ismert hatszögű logó alatt; közöttük volt Szabó István remekműve, a Redl ezredes is. Mivel azonban az így átvett filmek gyártásában Golanék nem vettek részt, sőt a disztribúció is csak egyes országokra és formátumokra (mozi vagy videokazetta) terjedt ki, ezen alkotások értelemszerűen általában nem viselik magukon a tipikus Cannon-gyártmányok ismérveit, így jelen poszt szempontjából nem érdekesek.

cobralobby1

Nem kis meglepetést okozva a cég lehetőséget adott olyan komoly filmművészeknek is a forgatásra, mint Andrej Koncsalovszkij (Szökevényvonat, Félénk emberek, Mária szerelmei), Norman Mailer (Kemény fiúk tánca), Jean-Luc Godard (Lear király), Dusan Makavejev (Manifesto), Robert Altman (Szerelem bolondja), John Cassavetes (Szeretetáradat) és Barbet Schroeder (Törzsvendég). A Cannon segítségével készült el Franco Zeffirelli Otellója Plácido Domingóval a főszerepben, valamint a Powaqqatsi - Változó világ. Nagy formátumú színészek is feltűntek Cannon-produkciókban: Michael Caine, Donald Sutherland, Faye Dunaway, Christopher Walken, Sean Connery, Martin Landau, Meryl Streep, Roy Scheider, Katharine Hepburn és Nick Nolte. Időnként maga Golan is beült a rendezői székbe; legnagyobb sikerei A nindzsa színre lép, a Delta kommandó és a Túl a csúcson voltak, a Hanna háborúját és a Koldusoperát pedig részben Magyarországon forgatta.

A Golan-birodalom legnagyobb művészeti sikerének az 1986-os holland Merénylet bizonyult; Fons Rademakers alkotása elnyerte a legjobb idegen nyelvű film Oscar- és Golden Globe-díját. A Szökevényvonat három Oscar-jelölést is kiérdemelt, anyagi szempontból azonban egyértelműen Stallone Kobrája a csúcstartó a maga 210 millió dolláros bevételével.

motuvhs

A Cannon ugyanakkor híres volt arról, hogy óriási reklámkampányt csaptak olyan filmek körül, melyek egyáltalán nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, sőt még csak el sem készültek. Például A világ urai volt "a 80-as évek Csillagok háborúja" vagy az Életerő "a 80-as évek mozis sci-fi eseménye". Ugyancsak legendás a soha meg nem valósult Cannon Pókember-film, vagy a beharangozott közös Sean Connery-Roger Moore mozi története is.

A 80-as évek második felében számos Cannon-produkció végződött tetemes anyagi bukással, elég ezek közül megemlíteni a botrányosra sikeredett Superman 4-et. A cég ennek ellenére tovább terjeszkedett, felvásárolták a patinás brit Thorn EMI vállalatot és az Elstree Studios-t, valamint nemzetközi filmszinház-hálózatokat üzemeltettek. Korábbi taktikájukat megtagadva nagyobb költségvetésű, de bizonytalan sikerű filmek elkészítésébe is belevágtak - általában vesztükre. Mindezek miatt a csőd és a fizetésképtelenség elkerülhetetlenné vált, az USA pénzügyi hatóságai vizsgálatot indítottak, melynek során még hamis üzleti jelentéseket is feltártak. Végül a Cannont bekebelezte a Pathé Communications holdingtársaság, melynek tulajdonosa, Giancarlo Parretti nem kívánta a cég pénzügyi gondjait hathatósan orvosolni, így Menahem Golan 1989-ben megvált pozíciójától: a Golan-Globus partnerség véget ért. Míg Golan új társaságát, a 21th Century Film Corporationt igazgatta, Globus továbbra is együtt dolgozott Parrettivel. A Cannon vezetői székében Ovidio G. Assonitis és a Cannon-veterán Christopher Pearce váltották egymást, azonban a financiális hanyatlás tovább folytatódott. Az újabb nyomozás következményei elől Parretti elmenekült az Egyesült Államokból; a Cannon 1993-ban hivatalosan is megszűnt létezni. Globus és Pearce 1993-ban megalapították a rövid életű Global Picturest.

redlcinema

A 21st Century és a Global még elkészített néhány tipikus "cannonos" produkciót (Bosszúvágy 5, Delta Force 3, Amerikai cyborg), de az igazi fénykor véget ért. A Cannon által gyártott utolsó mozifilm az 1993-as Exzsaru, az utca lovagja volt. A Cannon Group-portfólió nagy részének jogait jelenleg a Metro-Goldwyn-Mayer birtokolja.

Golan 1999-ben új vállalkozást hozott létre New Cannon néven, különösebb visszhang és siker nélkül; ettől függetlenül 2014-ben bekövetkezett haláláig rendezett és producelt filmeket. Globus továbbra is érdekelt a filmgyártásban és forgalmazásban, és Globus Max néven kiterjedt mozis hálózatot üzemeltet Izraelben. Az utóbbi években feltámadt a nosztalgikus érdeklődés a Cannon-művek iránt, ezt jelzi két 2014-es dokumentumfilm is, az Electric Boogaloo: The Wild, Untold Story of Cannon Films és a The Go-Go Boys: The Inside Story of Cannon Films.

A Magyar Filmgyártó Vállalat (MAFILM) közreműködésével a már említett két Golan-rendezésen kívül részben Magyarországon forgatták az 1985-ös Mata Harit, a címszerepben Sylvia "Emmanuelle" Kristellel, valamint az 1989-es Az operaház fantomját, Robert "Freddy Krueger" Englunddal. A filmek mellékszereplői és stábtagjai között számos magyart fedezhetünk fel; a nemzetközileg is elismert Ragályi Elemér volt az operatőre a Hanna háborújának, Az operaház fantomjának és a Koldusoperának. A Hanna háborúja forgatása idején Hirsch Tibor filmtörténész több interjút is készített Golannal, melyek az 1988-ban kiadott "Filmcézárok - Mehanem Golan birodalma" című kötet alapját képezték.

golanglobus

Menahem Golan és Yoram Globus

Végül egy idézet Tobe Hooper rendezőtől:
"A Cannon olyan cég volt, mellyel igazán jó volt együtt dolgozni. Százával készítették a filmeket. Nem volt túl sok nagy sikerük, de mind Menahem, mind Yoram imádták a mozit. Szerették a filmeket és a filmkészítőket, és nagyon jól bántak velük. Amikor velük voltam, akkor éreztem igazán, milyen is lehetett a régi Hollywood. Hiányoznak."

A bejegyzés trackback címe:

https://chiefbrody.blog.hu/api/trackback/id/tr1112529929

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kelly és a szexi dög 2016.08.03. 09:22:24

Érdekes kor, érdekes alkotások

fifibá55 2016.08.03. 09:55:18

Hiánypótló információk, köszönet.

TetraB 2016.08.03. 10:06:34

szép időszak, köszönöm a cikket. Amerikai Nindzsa... mindenki nindzsa akart lenni :) gyerekként én mindenesetre imádtam a Világ Urait :) találtam is egy cikket róla: trashneveles.blog.hu/2016/05/12/a_vilag_urai

Bellagio 2016.08.03. 10:46:00

Imadtam gyerekkoromban, amikor a kepernyon megjelent a Cannon logo es a hang. Szintugy, mint amikor meglattam a Menahem Golan Yoram Globus (Golan-Globus) paros nevet. Azok a regi szep alamondasos, villodzo kepu VHS-es idok, I'm old as fuck :)))

Levente B. 2016.08.03. 10:46:04

Nálam a felsorolásból a Delta kommandó mindent visz :)

Chief Brody 2016.08.03. 10:52:07

@Bellagio: www.youtube.com/watch?v=gvaxwYn5s04 @fifibá55, @TetraB: Én köszönöm!

Bellagio 2016.08.03. 11:01:20

@Chief Brody: Ah, libaboros lettem :) Szinte latom magam elott, ahogy elkezdodik az Amerikai Ninja elso scene: www.youtube.com/watch?v=vykMfXUqmxs Apropo VICO, ki tudja, ha nem olik meg anno Fenyo Janos-t most lehetne valami magyar Netflix-szeru stream szolgaltato... Jo cikk, respect.

Chief Brody 2016.08.03. 11:13:38

@Bellagio: Igen, a VICO megérne egy külön posztot. Nagyrészt ők hozták be VHS-en a Cannon filmeket, de kiadott még Cannon kazettákat akkoriban a Drive In 2000, a Fórum Film, a Favorit Video, sőt néha a Mokép (Bosszúvágy 2), az InterCom (A gonosz lady) vagy a Warner Hungary (Kobra) is.

Tomi from Space 2016.08.03. 11:15:35

Nagy jó kis poszt lett :) Régebben imádtam ezeket a filmeket, manapság csak azért bírom végignézni őket (már ha nem alszom be rajtuk), mert hajt a nosztalgia :)

Macropus Rufus 2016.08.03. 11:32:29

azért az a Kobra kép nem picit vitzes. Nielsen 185cm míg Sly 177cm. A képen még is Sly a magasabb. Vajon min állt a srác? Vagy esetleg gödröt ástak Nielsennek? :D :D

Mad Mind 2016.08.03. 11:39:33

@Tomi from Space: Én még most is imádom őket. Sosem kerestem bennük mélyebb mondanivalót, és ezt ma sem várom el ;)

Atom74 (törölt) 2016.08.03. 12:58:57

Köszi a cikket tetszett! Na ide végre kitehetem a linkemet, mi is B vagy inkább ZS kategóriát gyártunk, amatőr szinten, akit érdekel itt nézelődhet, de minuszolás előtt tessék elolvasni a specifikikációt! 0ft only egy db laptop, és mobil! :) : www.youtube.com/channel/UC8keQgws3FyALia8zuYhplA

kis_kiraly 2016.08.03. 13:33:02

Golan (a baloldali az utolsó képen) olyan ember volt, aki csak azt hitte, hogy tud rendezni. Szerintem film készítést szerette rendezőkét, de filmet készíteni nem tudott. Tipikusan az a filmes, aki a mennyiségre (és persze a rövid határidőre) ment rá, nem a minőségre (még ha Zefirelli-vel is dolgozhatott). Volt olyan eset, amikor megmutatták neki a kész felvételeket, amiből látszott, hogy nem lesz jó film, ott a vágóasztalon talált ki új történetszálakat :) Ott bukott el a biznisz, hogy mikor a baromi sok kis költségvetésű (1-5 millió dolláros büdzséjü) filmek után, amiből volt pár siker USA-ban és külföldön, nagyobb költségvetésű filmjeik szinte kivétel nélkül bukások voltak. Amikor az unokatestvérek összevesztek a Cannon-éra végén, versenyeztek, hogy ki tudja gyorsabban moziba küldeni a saját lambada-filmét, mert akkoriban ezt a táncot gondolták slágernek.

goodjohnwin 2016.08.03. 13:53:38

Pont olyan ennek a cégnek is a története, mint Andy Vajna pénznyelőinek, hasonló műveket is produkáltak.

Chief Brody 2016.08.03. 14:23:57

@goodjohnwin: Azért az első Rambo, az Emlékmás vagy a Die Hard 3 nem Cannon minőség.

conchita wurst 2016.08.03. 14:26:23

@Chief Brody: Ja, ezek király filmek. A Rémbó 1 szinte odüsszeiai magasság, minden irónia nélkül. Mármint a David Morrell féle amiben megmurdel a Rambo, dzsondzséj.

moodPedro 2016.08.03. 14:47:21

Nagyon érdekes cikk, jó volt nosztalgiázni!

Chief Brody 2016.08.03. 15:35:11

@Tomi from Space: @Koródi Antal: @moodPedro: Köszönöm!

Atom74 (törölt) 2016.08.03. 16:13:06

@Chief Brody: Én köszi! :)

goodjohnwin 2016.08.05. 10:31:37

@Chief Brody: mire gondolsz, hogy jobbak? mert az én szemszögemből nézve ugyanolyanok :P

Chief Brody 2016.08.05. 11:09:53

@goodjohnwin: Nyilván ízlések és pofonok. Az első Rambóval és az eredeti Emlékmással kapcsolatban bátran lehet azt mondani, hogy a maguk nemében, a saját műfajukban klasszikus filmek (és klasszikus alatt itt nem az a szint értendő, mint mondjuk az Aranypolgár vagy a Keresztapa esetén). A Rambót az akcióműfaj egyik megújítójának tartják, és Amerika Vietnam-traumája tekintetében még valós mondanivalót is hordoz magában, amit persze a sorozat 2. és 3. része már nem igazán mondhat el magáról. A Cannon termésben viszont még műfaji klasszist sem lehet találni, de hát aki szereti őket, nem a minőségük miatt szereti. Szóval igen, arra gondoltam, hogy Vajna említett munkái jobbak, mint a Golan-örökség. :)
süti beállítások módosítása